Komfort

Af: Leo Jensen

Artikel om kørekomfortsadel
Nogle tror at den vigtigste parameter for at komme langt i Melfar24 er træning. Jo flere kilometer man har trænet, og jo hurtigere og længere ture man har kørt, desto bedre vil man klare sig.

Jeg vil ikke sige at træningsmængden er en uvæsentlig faktor, men det er vigtigere, at man bliver på sin cykel mange timer, og der er de vigtigste faktorer komfort og stædighed. Stædigheden er en faktor, som er ret individuel: nogle stopper når de møder lidt modgang, andre bliver nærmest fandenivoldske og giver den en ekstra skalle.

Komforten derimod er relativt nem at forbedre for langt de fleste. Tænk over, hvilke dele af din krop der først begynder at klage sig når du kører langt.

Hvis det er arme eller nakke skulle du måske sidde noget mere oprejst, altså op eller tilbage med styret. Nogen mærker en forbedring bare ved at dreje styret op, så bremsegrebenes horn kommer længere op.

Hvis det er hænderne skal styret eller handskerne måske polstres mere, eller styret skal op. Det kan også hjælpe at løfte saddelspidsen et par millimeter.

Hvis det en numsen der klager sig er det lidt sværere at komme med det rigtige råd. Sadelfedt begrænser tendensen til slidsår. Et par friske cykelbukser med en god pude er heller ikke dårligt. En sadel med udskæring i midten kan lette trykket på kønsdelene, men der tror jeg i vid udstrækning, at det er vigtigere med en sadel, der er bred nok samt at man sidder oprejst nok og langt nok tilbage på sadlen, så man støtter på sine siddeknogler frem for på mellemkødet. Hvis man begynder at få problemer med sovende eller ømme kønsdele kan en hurtig løsning være at dreje sadelspidsen et par grader til den ene side.

Fødderne er måske noget, man ikke forventer at få problemer med. For mit vedkommende er det det største problem. Fødderne vil hæve op, så spænd ikke skoene for meget fra starten. Hvis dine sko er lidt små og strammer allerede fra start vil jeg anbefale at kigge på et par nye og større.

Ben og knæ vil komme på arbejde. Check at dine klamper giver dig den frihed du har brug for. Efter min mening skal man justere klamperne, så man ikke ’kører imod’ deres stop hverken indad eller ud under normalt tråd. For mit vedkommende betyder det, at hælene på mine sko kan ramme cyklens bagstag, men mine knæ synes godt om den indstilling. Dette er meget individuelt. Sadelhøjden også er en vigtig parameter for dine knæ. Hvis du får ondt foran på knæene tyder det på at du træder lidt for tungt og bør sætte sadlen et par millimeter op. Modsat hvis det er bag på knæet det gør ondt: det tyder på overstrækning og dermed for høj sadel. Smerter på ydersiden af knæet kan komme af for lidt udstrækning af baller og yderside lår.

Nu har jeg opfordret jer til at vurdere om der er noget der skal ændres på justeringen af cyklen m.m. Det leder mig til endnu en kæphest: Lad være med at lave ændringer lige før en stor præstation. Det gælder både med hensyn til kost og udstyr. Man skal ikke sætte sadlen op aftenen før løbet, og man skal ikke teste en ny energibar på selve løbsdagen. Derfor: Kig på det nu og ikke om 5 uger.

God vind

 
21.04.2007
dini tours
kvickly
trap-el
CS logo
baghjulet-logotekst